fredag, september 19, 2008

Schizofren interiørbloggar

Eg kjenner meg ganske så schizofren ut om dagen, ja reint interiørmessig altså :) Sånn ellers er eg trygg på meg sjølv, med beina godt planta på jorda.

Men når det gjeld interiøret er eg liksom i ei slags stilmessig forvirring. I det eine sekundet syns eg det er nydeleg med kvite blondegardiner, fattigmannssølv og rosa dronninger i glaskarmen. I det andre sekundet er eg drittlei av fattigmannssølv, og syns at både blondegardiner og dronningane er grusomt bestemoraktige. Det siste Vakre Hjem kom i postkassa i går, og eg syns rett og slett det var gørr kjedeleg med totalt uinteressante reportasjar. Uff, det er vel som å banne i kyrkja når eg seier det høgt, men det er iallefall mitt synspunkt, hehe. Delikat og nydeleg, men dødstreigt og ingenting me ikkje har sett før.
Eg likar retroens psykedeliske mønster og spreke fargekombinasjonar, og eg likar det sukkersøte romantiske til ei viss grad. Det må ikkje vere så kvitt og lyserosa rundt meg at det ser ut som om eg bur i eit dukkehus. Det må heller ikkje vere så psykedelisk som det var på 70-tallet med mønstra tapetar i alle rom. Då trur eg at eg hadde blitt schizofren på heiltid for å sei det slik ;) Eg prøver derfor å finne min eigen middelvei nå for tida, med litt av kvart som eg likar. Så då eg var på Ikea i går kveld (diggar at dei har åpent til kl 22), kjøpte eg meg to puter i svartkvitt i litt sånn grafisk stil. Putene står jo i god stil til Marimekko veska mi (som de ser blant rotet i venstre kant på øvre bilde), og til maleria til mannen som heng i gangen. Ja, for heilheten er viktig, hehe. Eg vurderer også å plassere dronningane i kjellaren, og heller ta dei fram igjen til våren. Vil ha grønne planter nå. Husfred, pepperonia, svineperler, ja, de skjønar tegninga. Eg kjem nok ikkje til nokon konklusjon i smaken min her i innlegget, dette kvernar vidare oppi hovudet mitt, hehe. Og inntil eg får bestemt meg korleis eg vil ha det i stova, så får de ha ei kjempefin helg!

18 kommentarer:

Blå-hvit samlemani sa...

Har det litt på samme måte. Liker alle stiler...og klarer liksom ikke helt bestemme meg..

min løsning på det har vært å ha hvit stil på hytta, for deretter å male møbler svarte her hjemme. I tillegg så bytter jeg jevnlig ut puter og pynt...

...og jeg vet at til jul så MÅ de røde putene og den røde pynten frem...

Du tror ikke at du er blitt av en aldri så liten høstfølelse, og at det er derfor du er "lei" av rosa dronninger...

Ha en fin helg! I morgen skal jeg på loppis..

Den gode feen sa...

Jo, du har nok rett der. Dronningene er så typisk sommar, og passar ikkje heilt inn nå når hausten har satt inn for fullt ;)

Anita sa...

Du er nok komme i høst og vintermodus.(Sikter til forrige innlegg *fnis*)Eg synes også at det er kjekt med litt kontrastar, og litt mørkare gardiner og tekstilar i vinterhalvåret. I år har vi hatt ein lang og lys sommar, både inne og ute, så eg skjønnar godt at du er litt lei rosa blomar no.Ønsker dåke ei fin helg, og bestiller nydlig høstvær i Stvanger neste helg.

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hahahaha, godt å høre at ikke bare jeg er slik!!

Vi er ike schizofrene , hadde jeg så tidlig som på russekortet , hihi!!

Men ja, nå er det slik at med enagang høsten kommer ...så tiltrekkes jeg av helt andre farger !! Og det DUMMESTE jeg noen agng har gjort var å kjøpe tv sofa i spetember , AU!!!

Men merker også nå , at jeg LIKER veldig godt MERE farger i form av 70 talles print etc , samtidig liker jeg også ALA Tine K -osv er vi gang ....Oh My !! Det er ikke enkelt!!!

Men så får vi bare drømme om det , kanskje vi er klokere i morgen ! !

hihi , natta......

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Og vi , HAR skrivefeil også , uff!!!

Ann Helen sa...

Skjønner deg veldig godt! Men har også begynt å tenke at grunnen til at også jeg kan synes at enkelte reportasjer i blader er kjedelige kan være at stilen er så gjennomførst og så riktig hele tiden, og at det sjarmerende interiøret blir til der man tør å mikse og blande ulike stilarter!
Tenker jeg da, og stiller meg dermed inn i rekken sammen med resten av de interiørschizofrene;-)

Putene var knallkule!

Gunhild sa...

Hei! Schizofren jeg også. Jeg bladde litt i Vakre Hjem og Interiør i en butikk i dag, men la det tilbake i hylla. Og jeg har også kikket i den nye Juleboken som har vært så mye omtalt. Men nei, ingen ønskebok. Men så liker jeg noe av det... Fine nostalgiske kort for eksempel.....

Katarina sa...

Åh,feen!!!Endelig er det flere som synes slik som meg!!!Jeg har for lenge siden sluttet å kjøpe V&I for jeg synes de er gørrkjedelig,det samme atter det samme og ikke minst så e over halve bladet full med reklamer.Ikke missforstå at jeg ikke liker den stilen,men jeg synes den har blitt så upersonlig - så "perfekt".Jeg syns du/dere har det super flott og absolutt ikke for dukkehus aktig hus,men mange her i bloggverden lever i ett "forventet" dukkehjem og det er synd.Man ser liksom ikke den enkeltes stil,men nesten bare sånn liksom forventningene er...Jeg selv prøvde både med madonna,små blomstrete,rosa..ja det hele,men fant fort ut at det ikke var noe for meg.Jeg syns du er "tøff" som skrev disse ordene og go for it! Nå skjønner du kanskje mer hvorfor jeg nevte det med fargene tidligere en gang. Jeg har jo sett at du har smak for det litt retro og du er utrolig dyktig til å sammensette farger så resultatet ville sikkert bare blitt mega tøft!
Gleder meg til å føle bloggen din videre både med eller uten flere farger.
Stor klem fra Katarina (som har det litt vel travelt,for hun skal på jobb):-):-)

MeyBiMe sa...

Ja enig med deg der :-)
Jeg føler til tider at jeg famler litt etter å finne den "riktige" stilen hjemme hos meg!!!!
Liker masse forskjellie ting jeg....alt fra romantisk til Grafisk... og moderne!!!
Liker godt hvitt men mååå også ha noen fargeklatter :-)
Ha en fin helg :-)
Du har en nydelig blogg med nydelige barn :-)

Den gode feen sa...

Nå håpar eg ingen vert såra eller lei seg av innlegget mitt. Dette er berre korleis eg føler det, ingenting anna. Eg syns det er nydeleg fint med fransk landstil og svensk sommarstil, men det passar rett og slett ikkje så godt her i dette huset frå 50-tallet. Eg diggar retro og har gjort det i mange år. Før sydde eg ting i retro stoff som ingen ville kjøpe fordi det var så forut si tid. Men ting må heller ikkje bli For retro for meg, he he eg er ganske så kresen. Vel vel, nå skal eg kose meg med siste nummer av Hus och Hem (masse fint i det).

Ha ein fin lørdag!

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Kunne glatt kopiert første setningen til Katarina over her...

Er så dritlei fattigmannsølv og lysekroner at jeg vil spy... synes jo det er så fine hjem og nydelig stylet men er så KLAR for noe nytt!!
Vakre hjem ga meg nothing , egentlig ikke tilført meg inspirasjon på lenge, kan like godt nyte de første utgavene istedet for å kjøpe nye blad!

Snuser rundt over alt, kommer Greengate med noe nytt?? Ja ny kolleksjon, men hallo!!!...har sett ALT FØR, og rosete duker er det nok av i skapet. Trenger inspirasjon, men hvor får jeg det da tro ?
Nei du banner ikke i kirken.. iallefall ikke alene, jeg banner med!!!.
Jeg er litt sånn : gøy med nye saker helt til billigkjedene begynner å selge og sparkjøp flommer over av fattigmannssølv...gjesp og velkommen etter...

Nå setter jeg min lit til Katrin Cargill sin nye bok, håper den kommer snart... har du vært innom meg og fulgt linken til siden hennes ? Hun begynte å kjøre monogrammer og fransk landstil allerede i 1997... garantert nese for nye saker og så mye fint å sy.

Vet du, tror det er første høsten på mange år at jeg ikke har lyst på noe som finnes i butikkene, det samme over alt, Norge er for lite for meg, snufs!

Huset i Hagen sa...

Hei,hei feen! Tror nok mange av oss her inne i blogglandia har det som deg. Vi svinser litt mellom de ulike stilene og forandringer skjer gjerne i takt med årstidene :0) Helt normalt! altså he,he. Jeg er nå egentlig ikke så begeistret i det sukkersøte om det er sommer heller. Heller ikke det maritime med stjerner og flagg er helt meg. Jeg har merket etter hvert som tilbudet på ting og tang har økt veldig i det siste så er jeg blitt mer kresen til hva jeg velger av nye ting. Trenger jeg dette? Blir jeg lei etter et par uker? Er det bare fordi jeg så det i et blad? Jeg liker veldig godt hjemmelagde og unike ting. Det setter virkelig et sæpreg på interiøret synes jeg. i kombinasjon av Ikea da...;0)Jeg føler at jeg vil liksom ikke ha det for perfekt og pent hjemme hos meg. Det skal være et sted hele familien trives og ikke et utstillingshjem for besøkende. Jøss! Den ble lang denne kommentaren her...Men det er jo en stund siden jeg har sagt noe her på bloggen din så det så...Ønsker deg en superfin helg feen! Gleder meg til å se flere bilder av hjemmet ditt. Elsker stilen din da. Du kan forandre til og fra, men jeg synes det oser av "Feen" stilen uansett! :0)

Emmeline sa...

Halloen Feen:)

Jeg SMILER her jeg sitter. Var innom siden din i natt da jeg kom hjem etter jentefest og masse vin, men fant ut at det trolig var LITT lurere å vente med kommentarene til ETTER jeg hadde sovet *ler litt for meg selv!! Klokken tre om natten etter en lang fest er det ikke helt sikkert at man kommenterer på den lureste måten.

Jeg ser at du ikke har fått så mange kommentarer på dette innlegget...For dette handler nok noe om å være innovativ å gjøre tror jeg! Du er kanskje forbi det stadiet mange andre av oss er på vei til vil jeg tro!

Vakre hjem og interiør er jo et ganske smalspektret blad.
Jeg måtte bare smile da jeg så reportasjen fra Vivian eller var det Lonnie sitt hjem, der badet var innredet i fransk landstil og det var pelliser overalt..
På badekarskanten, og på på vasken. En ting er at det er upraktisk, en annen ting er at det er helt urealistisk. Man kan resikere å få seg en gigantisk Dronning Ingrid flytende i badekaret når man skal slappe av med et varmt bad. IKKE DEILIG i det hele tatt spør du meg!

Jeg har også sett den nye juleboken deres, og det er ikke noe for meg. Jul må være skikkelig JUL ikke bare en stilleben i grått og hvitt rasket sammen av litt drivved og en rusten spiker...

Dette med interiørtrender er ikke så enkelt. Jeg husker at da jeg startet å blogge så syns jeg alt var fint. Jeg var begeistret for Karna sine new England ting, jeg var svak for mye av det franske og jeg likte Country.

Litt etter litt ser jeg at jeg blir mer definert på hva jeg egentlig vil ha! Og til syvende og sist blir det jo den personlige løsning som gir et spennende resultat.

For meg er du en innovativ og spennende interiørblogger som alltid er et hestehode foran. Enten med en liten touch av retro, marimekko, eller med innslag av svart og hvitt!!

Jeg er litt forundret over meg selv for tiden, for jeg ser at jeg fremdeles er veldig underveis her hjemme. Det er MYE som ikke er ferdig, og jeg klarer liksom ikke helt å lande på hvor jeg vil videre. Men det er kanskje like bra.

For om du tar en titt i Bonytt fra 2002 så er det ikke så mange som vil finne inspirasjon der i dag?

Det handler vel egentlig om å være underveis.... Og så kommer vi kanskje aldri i mål? Sånn er det jo med klær også...Det er vel sjelden at man kjøper en garderobe og bruker den resten av livet??

Ha en fin lørdag. Jeg skal på loppemarked på Landås skole nå etterpå. I fjor solgte de et lite møblement som var aldeles vidunderlig, og latterlige meg tenkte at jeg ikke hadde noe sted å ha det...SUKK. ANGRER ENDA...

Dermed må jeg ned for å se om det er noen fine ting i år, og de skal jeg bare KJØPE så får vi finne plassen etterpå!!

charm design sa...

Ja ,er det ikke forvirrende at man hele tiden bytter stil og smak.Jeg hadde også hele huset sukker søtt og hvit for et år siden.Nå er det helt forandret.Ganske slitsomt at man hele tiden bytter smak,blir fryktelig dyrt også.Men sånn er det jo litt med denne blogg verden også,vi påvirker jo hverandre.Tror det alltid kommer til å være sånn at man alltid HIGER etter forandringer å nye ting.Når man er fornøyd å føler at ting er AKKURAT sånn man vil ha det,ja da kommer det noe som er enda finere.Ha en fin helg:)

Ramme Alvor sa...

Bra innlegg. Trur det er mange av oss som har det slik. Og som Emmeline over her seier det; Me har vel ingen av oss landa enno. Som me endrar oss, endrar smaken seg også... i meir eller mindre grad.

R.A.

Hilsen fra landet sa...

Det kan jo faktisk være mulig å blande litt stilarter også, om man gjør det bevisst og med en rød tråd.

Håper du finner hva du ønsker! Oppdater oss da! :-)

Anonym sa...

Kjenner meg veldig igjen i det ja! Jeg vil ha litt farger inn i stua, nei den skal være hvit, nei farger. Jeg finner vel ut av det, og det gjør nok du også. La kreativiteten blomstre, det er du så bra på, og da funker det uansett!

Klem fra
Karianne

Prinsesse Elin sa...

Jepp Linda, Jeg henger meg på her.
Her skal jammen Maison ha berømmelse. OM sommeren er alt hvitt og lyst og så forandrer de seg etter årstiden.
Men eg lige VG;O)

Related Posts with Thumbnails