tirsdag, desember 15, 2009

Freden har senka seg


Ja, så fort kan det snu. I går kjente eg meg skikkeleg stressa. Julestemninga har glimra med sitt fråvere, og derfor har eg heller ikkje fiksa verken julekort eller julegåver. Då det plutseleg gjekk opp for meg at eg helst bør ha det meste i boks på fire dagar, kjendte eg pulsen auke. Men den auka ikkje meir enn at eg sat meg godt tilrette i sofaen og glodde på TV altså :)

I dag har eg og mikrofeen hanka i havn alle julegåvene, Visa-kortet glødar og straks skal julekort bestillast... Herleg.

Eg fekk ein kommentar på forrige innlegg, der Anonym seier: Skjønner ikke hva dere stresser med. Må dere bake alle disse kakene da?
Kjære anonym, tusen takk for kommentar. Her stressar eg ikkje med kakebakst. Det var berre tanken på at eg hadde mykje å handle inn som stressa meg. Eg er ikkje verdas gladaste i å gå på handel (!). Særleg ikkje nå som det er kø og kaos over alt.

Kakebaksten me gjennomfører her i huset gjerast utelukkande fordi ungane elskar å bake. Det er ikkje stress, men utruleg koseleg. Pepperkakehuset de ser på dei første bildene er det eldstemann på 7 som stolt har laga. Ja, det er forresten han som har laga dei små nissane, og juletrea med stjerneglitter på også. Flinke guten min :)

Nå som julegavene er kjøpt inn, skal eg kose meg resten av dagane med innpakking, dilling og dalling. Nedvask av hus og slikt kavar eg ikkje med før jul.

Julegåvene eg kjøpte til meg sjølv er komne i hus, og gjett om eg er fornøyd. Eg deler eit knippe bilder med dåko:


Det har sine fordeler å gje gåver til seg sjølv - ein får akkurat det ein ynskjer seg, he he.


Eg er klar over at bileta ikkje er av verdas beste kvalitet, men dette var det beste eg klarte få til i grålysninga med Simon på armen.


Og for dei som måtte lure på korleis det går med frk. Amaryllis, kan eg fortelje at ho nå har stagnert litt i veksehastigheten, og har sprunge ut i knopp :) Bilder kjem ein av dei første dagane. Konkurransen vert ikkje avslutta før ho er i blomst.

Adventspepperkakehusgåvene til dei ansatte i barnehagen vart kjempegodt mottatt, og lærarane på skulen vart kjempeglade for sine kjøpegåver også. Det var nokon som spurte etter tips til kva ein kan kjøpe til lærarar og barnehagetilsette, og det trur eg eg på svare på i eit eige innlegg. Kanskje allereie i morgon :)

Ha ein fin kveld og ei god natt. God klem frå Linda

13 kommentarer:

g u r o sa...

For ein UTRULEG herleg pepperkakeinstallasjon! Guten din er jammen flink! Han må vel ha ei kreativ mor, som lar han få vere med på det som er kjekt?! Hihi.. ;)

Likte bøkene dine også...Det japanske skriftspråket er estetisk i seg sjølv, men jammen såg det ut som det var inspirerande bilete i dei bøkene òg!

Kos deg vidare med adventstida! :)

Hege sa...

Det er bare en ting å si; SØTNOS!

Anonym sa...

jammen har du vært flink i dag - hvis du klarte å få unna alle gavene - tenker du har gjordt bra forarbeid jeg!!!
Jeg har ikke så mange gaver igjen jeg heller - burde ha en bursdags gave til torsdagen som jeg brude stresse med i morgen - MEN er ikke helt sikker på HVOR jeg skal kjøpe den - det er det største problemet!!
Jeg stresser mest oppi hodet mitt jeg - men får liksom ikke helt ut fingern...MEN jeg tror nå at jeg har relativt kontroll - så nå er det bare å gjøre det som mangler - og en ting som nok gjør verden lett å leve er at julegavene til NOrge - ER i Norge, siden oktober OG at jeg har kalrt å lage papir julekort OG sendt dem også;-)

Anonym sa...

Så utrolig flott pepperkake hus:) Ha en fortsatt fin førjulstid, det lille som er igjen! Klem

Nina sa...

GOd morgen:-)

Alltid like koselig å komme på besøk til bloggen din:-)

Så flott pepperkakehus sønnen din har laget, og herlig juletre og nisser:-)
Farmor har fast tradisjon hvert år hvor hun inviterer alle barnabarna på pepperkakehuspynting. Helt fantastisk spør du meg:-D

Så godt å høre at julestresset hos deg har sluppet taket. Det er ikke kjekt å gå julen i møte med skulderene til ørene... Her blir det som det blir...julen kommer uannsett den;-) Gavene og julekortene er unnagjort, så da er jeg fornøyd:-)Den store rengjøringen tar jeg til våren når jeg ser hvor jeg vasker...;-) Og kakebaksten er allerede spist opp...sånn kan det gå med tenåringer i hus:-P Men vi lager opp favorittene våre i morgen, 3 sorter, så får det bli med det!

Julegaver til ansatte i skole og bhg er en koselig ting, og det har vi også som fast tradisjon. Jeg kan jo liste opp litt av det vi har gitt tidligere år.
1. Hvit kopp fra Ikea (5 kr) som barna har malt på (glassmalingspenn) samt navnet til lærerene. Nå flere år etter får vi fortsatt tilbakemelding om koppene som lærerene og bhg.ansatte fortsatt bruker på jobb:-D
2. Eske med melkesjokoladehjerter
3. Fin pose som vi fyller med eplemost(stor flaske som fås kjøpt på gardsutsalg. Mye billigere enn i butikk...les Ostehuset), pepperkakekarameller og julekjøkkenhåndkle
4. Fint kremmerhus som barna lager selv med brente mandler
5. Til ansatte i bhg; gavekort på et pizzaria hvor de kan kose seg SAMMEN en kveldsstund:-)
6. Hjemmestrikka luer eller votter (dette er noe som også settes stor pris på siden begge instanser er MYE UTE)
Noen tips fra meg:-) Gleder meg til å høre dine tips:-)

Ha en fortsatt HERLIG onsdag:-)

Klemmer fra bloggløse Nina i Stv

Anonym sa...

Selvfølgelig, alt for barna!

holmberg sa...

Godt å høre at julefreden har senket seg:)
Så vakre bøker du har fått i julegave av verdens snilleste person;))))))
Tusen takk for all inspirasjon du deler og spesielt for den vakre og "enkle" muffinsengelen din!
Har laget den med barna og linket til deg i dag:)
Ønsker deg en fortsatt fin adventsuke!
Klem.

Pia sa...

De pepperkakehusene dine er fantastisk flotte!

Barbros lille atelier sa...

Det går så altfor fort nå fram til jul. Henger liksom ikke helt med, og det er godt å lese at andre ikke har rukket alt de heller...Felles skjebne er frelles trøst...Men jul blir det nå uansett:-) Men det var disse julekortene da, de MÅ jo snart avgårde.

Og må bare si det en gang til: de pepperkakehusene dine var helt nydelige!

Klem

Katarina sa...

Det samme gikk opp for meg..Det var ikke engang artig å pakke julegaver inn i går heller...Huff..men det blir nok jul likevel. Jeg har forresten bestilt ei sånn der bok fra tano.no. Kjempe rask levering og kjempe bra bok. Da jeg var i paris kjøpte jeg noen lignende bøker,men de var i fra edition de paris - fylt med inspirasjon og masse flotte bilder. Go førjuls tid feen :-) takk forresten for glasur oppskriften. Den ble super!

Katarina sa...

Det samme gikk opp for meg..Det var ikke engang artig å pakke julegaver inn i går heller...Huff..men det blir nok jul likevel. Jeg har forresten bestilt ei sånn der bok fra tano.no. Kjempe rask levering og kjempe bra bok. Da jeg var i paris kjøpte jeg noen lignende bøker,men de var i fra edition de paris - fylt med inspirasjon og masse flotte bilder. Go førjuls tid feen :-) takk forresten for glasur oppskriften. Den ble super!

belinda hagen sa...

Jeg blir så glad av å lese bloggen din - flotte bilder og så har du en så fin og positiv tone i tekstene dine. Stå på - her er en trofast tilhenger :)

Helt enig med deg at det ikke er bakingen som er stress - det er bare kos - og for min del - nærmest terapi.

Ønsker deg en riktig god jul - takk for at du deler med oss smått og stort!

umulie sa...

Hei! Angående gavetips til lærere/førskolelærere, jeg mener ikke å være utakknemlig, men vær så snill og ikke kjøp flere krus det står GOD JUL på! Selv om det er tanken som teller.

Related Posts with Thumbnails