søndag, desember 11, 2011

Karamelldigg



Karameller (oppskrift frå eit 35 år gammalt ukeblad)

5 dl sukker
2,5 dl H-mjølk
1 ss lys sirup
60 gr meierismør
1 knivsodd salt
Ha ingrediensene over oppi ei panne (kjele) som toler kokkelering med mjølkeprodukt utan at det svir seg. Kok opp og kok i cirka 5 min under stadig omrøring
Tilsett 2 dl Viking mjølk og 1 teskei vaniljeessens (1 ts kremortartari om du har det). Kok på svak varme til dess karamellmassen består kuletesten (cirka 1 times tid). Del opp i passe store stykke med skarp kniv når godt avkjølt. 



Flott 3. søndag i advent og fin kommande veke :)

17 kommentarer:

Villblomsten sa...

ÅÅåååå det så godt ut ...
Jeg skal ikke ha melk , men nå var det rett før jeg løp bort å laget sånne karameller .. :-)
Nam - de så gode ut :-)

Villblomsten sa...

Bare ett spørsmål :-)
Vet du (eller noen andre) om det går ann å lage karameller med soyamelk ???
:-)

Mira sa...

Det ser fryktelig godt ut - jeg er en stor karamellfan :D

Magdalena sa...

ser lekkert ut..
ha ei fin førjulstid videre..
magny

Den gode feen sa...

Villblomsten: eg anar dessverre ikkje, men det går kanskje an å prøve?

Nicoline sa...

Mmmm....de så utrolig gode ut!
Så fantastisk flotte pepperkakehus, jeg hadde ihvertfall blitt utrolig glad for å få et slikt.
Ha en fin søndagskveld,
klem Nicco

linn sa...

me har hatt bekedag i dag, og eg har småkaker lang oppi halsen, hihi. men desse vekte lysta på det søte igjen! ;) ser fantastisk gode ut!

god sundagskveld,
og klem til deg

ELLEMELL sa...

de så gode ut!
er de myke og holder seg myke?:)

klem ellemell

ann-helens hjem sa...

Nammis den må prøves!
takk for at du deler oppskrift!

God søndag!

Iziko sa...

åå de så jo bare knall gode ut!!!! takk for at du poster oppskrift:)

Unknown sa...

Ooo, det er nesten litt stygt å seie det, men eg skulle igrunnen ønskje eg ikkje hadde lest dette innlegget :) Men no er det gjort, og i morgon skal desse lekkerbiskane definitivt testast ut! :D

Eit heilt anna spm: tilset du noko ekstra i melismassen som du pyntar pepparkakehusa dine med?

Mvh, KristiN

Nooria sa...

Jeg tåler verken melk eller sukker, så nå lukker jeg øyene *fristet så det holder*.

Jeg måtte bare kommentere at pepperkakehusene i forrige innlegg var utrolig søte! Ideen din om former til å lage hus av er kjempegod, og det skulle ikke forundre meg om noen pepperkakeformmakere plukker den opp ;-).

Arctic Mum sa...

Skulle gjerne laget disse. Men så var det dette problemet med meierismør...(eller mangel på det)

Dorteas lille verden sa...

Har laget disse, og linket til deg i innlegget:) Mine karameller fikk et litt annerledes utseende....nærmest som myke smørbukk- karameller. Vet ikke hvorfor? Smaker i alle fall herlig! Ha en fin fin dag! klem

AlottesVerden sa...

mmm disse så utrolig gode ut...MÅ prøves ut:)

Ha en fin uke
Ann-Charlotte

salige lavendel sa...

Fristende!

Anne Marie sa...

Mmmm, det spørs om ikke denne oppskriften må testes.

Related Posts with Thumbnails